Pielęgnacja samochodu

4 Symptomy nieszczelności uszczelki miski olejowej (i koszt wymiany)

Patrycja Zając
cze 11 2022

Niewiele jest problemów bardziej powszechnych niż nieszczelna uszczelka miski olejowej. Jednak mimo że są one stosunkowo powszechne, często są źle diagnozowane i kończy się to wymianą znacznie większej liczby części niż powinno.

Dlatego poświęciliśmy trochę czasu, aby pomóc Ci zapoznać się z czterema najczęstszymi objawami uszkodzonej uszczelki miski olejowej, a następnie przedstawić wszystkie inne elementy, które musisz wiedzieć, aby rozwiązać i zdiagnozować ten kłopotliwy element. Przyjrzyjmy się objawom:

Najczęstsze objawy uszkodzonej uszczelki miski olejowej to widoczny wyciek i niski poziom oleju silnikowego. Może również pojawić się kontrolka "check engine" na desce rozdzielczej lub, w bardzo rzadkich przypadkach, przegrzewanie się silnika.

Ale choć są to dwie najczęstsze rzeczy, na które należy zwrócić uwagę, nie są to jedyne objawy, jakie może wykazywać Twój pojazd. Poniżej przedstawiamy cztery najczęstsze objawy.

Zawartość strony Pokaż Symptomy uszkodzonej uszczelki miski olejowej 1. Widoczny wyciek 2. Niski poziom oleju 3. Lampka kontrolna silnika 4. Przegrzanie silnika Położenie uszczelki miski olejowej Funkcja uszczelki miski olejowej Koszt wymiany uszczelki miski olejowej

Uszkodzona uszczelka miski olejowej Objawy

1. Widoczny wyciek

Najczęstszym objawem wadliwej uszczelki miski olejowej jest widoczny wyciek. Podczas gdy małe wycieki pozostawiają osad wokół miski olejowej, wraz z pogłębianiem się problemu zauważalne są krople oleju.

Zwykle jest to widoczne najpierw pod miejscem, w którym parkujesz samochód na noc. Jeśli dopuścisz do nagromadzenia się resztek oleju, zabarwią one uszkodzone miejsce, a nie jest to coś, co można łatwo usunąć po fakcie.

RELATED: 10 przyczyn wycieków oleju silnikowego

2. Niski poziom oleju

W misce olejowej znajduje się olej silnikowy, a uszczelka miski olejowej utrzymuje olej w misce olejowej. Jeśli więc w pojeździe występuje nieszczelność, olej wydostaje się na zewnątrz, kiedy nie powinien, a ogólny poziom oleju spada.

Jeśli więc po wyciągnięciu bagnetu okaże się, że w silniku jest za mało oleju, trzeba sprawdzić, dokąd on spływa. Dość często okazuje się, że olej ucieka przez nieszczelną uszczelkę miski olejowej.

3. Lampka kontrolna silnika

Nie ma czujnika informującego o nieszczelności uszczelki miski olejowej, ale jest czujnik informujący o braku wystarczającej ilości oleju. Jeśli wyciekła wystarczająca ilość oleju i jeździsz z niebezpiecznie niskim poziomem oleju, może zapalić się kontrolka kontrolna silnika lub kontrolka poziomu oleju silnikowego.

Jeśli kontrolka kontrolna silnika wskazuje na niski poziom oleju, przegrzanie silnika i jego poważne uszkodzenie jest tylko kwestią czasu.

4. Przegrzewający się silnik

Nie jest to bardzo częsty objaw, ale może się zdarzyć. Jedną z funkcji oleju silnikowego jest chłodzenie silnika, nic więc dziwnego, że silnik może się przegrzewać, jeśli olej wycieka.

Jeśli przegrzewa się silnik z powodu nieszczelnej miski olejowej, to mamy do czynienia z poważnym problemem, który należy natychmiast rozwiązać. Chociaż wiele stron internetowych informuje, że należy szukać nadmiernego dymienia silnika, rzadko jest to objaw nieszczelnej uszczelki miski olejowej.

Dzieje się tak dlatego, że aby powiązać nadmierne dymienie z nieszczelnością uszczelki miski olejowej, olej musi wydostać się z uszczelki i znaleźć drogę do górnej części przewodu wydechowego, a następnie musi się tam spalić. Nawet wtedy nadmiar dymu nie będzie wydobywał się z wydechu.

Zamiast tego będzie wydobywał się bezpośrednio z miejsca, w którym się pali. W przypadku niebieskawego dymu bardziej prawdopodobne jest, że olej dostał się do komory spalania, co wskazuje na problem wewnętrzny, a nie na nieszczelną uszczelkę miski olejowej.

Położenie uszczelki miski olejowej

Uszczelka miski olejowej pojazdu znajduje się bezpośrednio na górze miski olejowej. Miska olejowa znajduje się w najniższym punkcie silnika i jest to zazwyczaj metalowa, prostokątna miska przymocowana do dna silnika za pomocą śrub.

Uszczelka znajduje się w górnej części miski, więc w przypadku wymiany uszczelki miski olejowej należy zdjąć miskę olejową i usunąć starą uszczelkę przed założeniem nowej.

Działanie uszczelki miski olejowej

Uszczelka miski olejowej w samochodzie utrzymuje cały olej wewnątrz miski olejowej. Bez uszczelki miałbyś połączenie metal-metal od góry miski olejowej do dołu silnika. Prowadzi to nie tylko do znacznego zużycia, ale również nie tworzy żadnego uszczelnienia.

Oznacza to, że olej przepływający przez ten obszar będzie znajdował zakamarki, z których będzie się wydostawał. Uszczelka miski olejowej znajduje się pomiędzy tymi dwoma elementami i tworzy szczelną uszczelkę wokół tego obszaru. W ten sposób olej nie może się wydostać.

Może się to wydawać prostą czynnością i rzeczywiście tak jest, ale bez niej do silnika trzeba by stale dolewać nowy olej, co groziłoby jego uszkodzeniem. Tak więc uszczelka miski olejowej jest prosta, ale niezbędna.

Koszt wymiany uszczelki miski olejowej

Średni koszt wymiany uszczelki miski olejowej wynosi od 100 do 350 USD, w zależności od rodzaju pojazdu i miejsca naprawy. Uszczelka miski olejowej kosztuje od 20 do 80 USD, a reszta to koszty robocizny.

Dobra wiadomość jest taka, że w większości pojazdów uszczelka miski olejowej jest dość łatwo dostępna, a jej wymiana nie jest wcale taka trudna. W rzeczywistości można zazwyczaj znaleźć uszczelkę miski olejowej na rynku wtórnym dla danego pojazdu w cenie od 20 do 80 USD. Konieczna będzie jednak wymiana oleju i filtra oleju, więc na te części trzeba będzie przeznaczyć kolejne 50-100 dolarów.

Należy również pamiętać, że części z rynku wtórnego są zazwyczaj nieco tańsze niż części OEM. Ale to, że są tańsze, nie oznacza, że nie są równie dobre!

Dzięki temu możesz zaoszczędzić nawet 400 dolarów w porównaniu z oddaniem samochodu do warsztatu! Przed złożeniem zamówienia na jakiekolwiek części należy sprawdzić swój pojazd i określić, czy będzie można opuścić miskę olejową prosto w dół. Pamiętaj również, że rura zbierająca olej znajduje się wewnątrz miski olejowej, więc musisz mieć dużo miejsca, aby ją opuścić w dół, aby usunąć rurę zbierającą! Czasami na przeszkodzie stoi przednia belka, co oznacza, że trzeba podnieść silnik.

W niektórych silnikach zamiast uszczelki stosuje się uszczelniacz i w takim przypadku należy wybrać odpowiedni uszczelniacz dla danego silnika.

Udostępnij