Pielęgnacja samochodu

8 Symptomy uszkodzonej pompy paliwa (i koszt wymiany)

Karol Kruszyński
maj 4 2022

Pompa paliwowa jest ważnym elementem pojazdu. Bez niej samochód mógłby w niedługim czasie umrzeć.

We wszystkich nowoczesnych pojazdach napędzanych gazem lub olejem napędowym pompa paliwowa jest niezbędna, natomiast w starszych pojazdach dostarczanie paliwa zależy wyłącznie od siły grawitacji.

Pompa paliwowa może ulec uszkodzeniu lub przestać działać z różnych powodów, takich jak ciągłe stosowanie zanieczyszczonego paliwa lub paliwa niskiej jakości.

W tym artykule poznasz najczęstsze objawy awarii pompy paliwowej, jej lokalizację i koszt wymiany. Zacznijmy od krótkiego omówienia objawów, na które należy zwracać uwagę.

Najczęstsze objawy nieprawidłowej pracy pompy paliwowej to czkawka silnika, nieprawidłowe zapłonu, nadmierne dymienie z wydechu i zgaśnięcie silnika. Na desce rozdzielczej może być również widoczna zapalona kontrolka "check engine".

To może dać Ci kilka szybkich odpowiedzi, ale prawdopodobnie chcesz dowiedzieć się więcej o tych problemach. Na szczęście poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 8 najczęstszych objawów uszkodzonej pompy paliwowej:

Spis treści Pokaż Objawy uszkodzonej pompy paliwa 1. Samochód doświadcza czkawki 2. Mylne zapłony 3. Nagłe wyłączenie silnika lub brak możliwości rozruchu 4. Wsteczne ognie 5. Zapala się kontrolka Check Engine 6. Z wydechu wydobywa się gęsty, czarny lub biały dym 7. Niewydolność turbosprężarki 8. Świece zapłonowe szybciej się zużywają Co to jest pompa paliwa? Umiejscowienie pompy paliwa Koszt wymiany pompy paliwa

Objawy złej pompy paliwa

1. Samochód doświadcza czkawki

Samochody potrzebują paliwa do jazdy, tak jak my, ludzie, potrzebujemy pożywienia. Łatwo jest zrozumieć, jak ważne jest paliwo, i łatwo jest też zauważyć, że samochód nie spełni oczekiwań, jeśli nie będzie miał zapewnionego prawidłowego zasilania paliwem.

Jeśli po naciśnięciu pedału gazu czujesz, że Twój samochód ma czkawkę, być może masz problem z pompą paliwową.

Pompa paliwowa może się dławić z powodu gorszego paliwa lub może nie wytwarzać wystarczającego ciśnienia, aby przepchnąć paliwo do układu.

ZWIĄZANE: Objawy uszkodzonego przekaźnika pompy paliwa i jego położenie

2. Błędne zapłony

Niewystarczająca ilość paliwa dostarczana do komory spalania nie wytwarza wystarczającego pobudzenia komory, aby spowodować wybuch. Brak spalania oznacza, że silnik w ogóle się nie uruchomi. Nawet jeśli się uda, osiągnięcie zapłonu zajmie dużo czasu.

Jeśli zauważysz, że Twój samochód ma przerwany zapłon lub brzmi jak traktor na biegu jałowym, być może masz niskie ciśnienie paliwa w pompie paliwowej.

3. Nagłe wyłączenie silnika lub brak możliwości rozruchu

Silnik potrzebuje paliwa do pracy, a jeśli pompa paliwowa jest uszkodzona, silnik nie otrzymuje paliwa. Jeśli silnik w ogóle nie uruchamia się lub nagle wyłącza się podczas jazdy, może to oznaczać problem z pompą paliwową.

Jeśli taka sytuacja występuje regularnie, należy umówić się na spotkanie z lokalnym mechanikiem.

4. Wsteczne ognie

Ponieważ niesprawna pompa paliwowa może podawać do silnika nieregularną ilość paliwa, może dochodzić do cofania się zapłonu z powodu zbyt małej ilości paliwa.

Silnik może również otrzymywać zbyt dużo paliwa, co powoduje powstawanie niespalonego paliwa w rurze wydechowej, a to z kolei może powodować cofanie się płomienia z rury wydechowej.

5. Zapala się kontrolka Check Engine

Na szczęście nowoczesne samochody są wyposażone w czujniki, które mogą wykryć dowolną liczbę problemów natychmiast po ich wystąpieniu. Jednym z takich czujników jest czujnik ciśnienia paliwa, który w inteligentny sposób mierzy ciśnienie paliwa. W przypadku wykrycia nieprawidłowości czujnik wysyła sygnał do ECU, co powoduje zaświecenie kontrolki check engine.

Kod błędu wyświetlany przez kontrolkę Check Engine można łatwo sprawdzić za pomocą skanera OBD2.

6. Gęsty czarny lub biały dym z wydechu

Pojazdy zazwyczaj nie emitują czarnego dymu z wydechu, chyba że są napędzane olejem napędowym. Jeśli z samochodu napędzanego benzyną wydobywa się taki dym, zazwyczaj mamy do czynienia z uszkodzeniem silnika.

Jedną z przyczyn czarnego lub białego dymu jest uszkodzona pompa paliwowa, która powoduje, że silnik otrzymuje bogatą mieszankę paliwową. W większości przypadków uszkodzona pompa paliwowa daje mieszankę ubogą, więc ten problem nie występuje zbyt często.

7. Niewydolność turbosprężarki

Po pierwsze, nie wszystkie samochody są wyposażone w turbosprężarkę, ale te, które ją mają, mają dodatkowy objaw. Praca turbosprężarki polega na sprężaniu powietrza w celu obracania turbiny, która dostarcza dodatkową moc do silnika.

Turbiny potrzebują czasu, aby rozpędzić powietrze; czas ten jest zwykle nazywany opóźnieniem turbo. Jeśli więc masz wrażenie, że turbo opóźnienie jest duże, problemem może być pompa paliwowa.

8. Świece zapłonowe szybciej się zużywają

Paliwo faktycznie chłodzi wewnętrzne części silnika. Zbyt uboga mieszanka paliwowo-powietrzna może spowodować, że świece zapłonowe będą się nadmiernie nagrzewać. Uszkodzona pompa paliwowa zakłóca wewnętrzną pracę silnika.

Najmniejsze uszkodzenia powstają w samym cylindrze, a najmniejsze elementy ulegają największym uszkodzeniom. Oznacza to, że świece zapłonowe mogą zginąć przed czasem.

Jeśli więc masz wrażenie, że świece zapłonowe trzeba wymienić zbyt wcześnie, być może masz do czynienia z uszkodzoną pompą paliwową.

Co to jest pompa paliwa?

Głównym zadaniem pompy paliwowej jest dostarczanie paliwa do wtryskiwaczy paliwa, które wtryskują paliwo do układu silnika spalinowego. W większości przypadków silniki gaźnikowe wykorzystują funkcję mechanicznych pomp paliwa, które są montowane poza zbiornikiem paliwa i działają w warunkach niskiego ciśnienia.

Oprócz silników gaźnikowych w silnikach wysokoprężnych do podawania paliwa często stosuje się dwie główne pompy, które działają elektrycznie i zwiększają wydajność.

Jedna pompa jest zainstalowana wewnątrz zbiornika paliwa, która dostarcza większą ilość paliwa pod niskim ciśnieniem, natomiast druga pompa jest zainstalowana w pobliżu lub wewnątrz silnika, która zasysa wymaganą ilość paliwa pod wyższym ciśnieniem.

Aby zapewnić maksymalną wydajność i prawidłowe działanie, pompa paliwowa pracuje w określonych warunkach, które są regulowane elektronicznie w celu optymalizacji składu mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku spalinowym. Jeśli do silnika zostanie dostarczona większa ilość paliwa, zaburzony zostanie stosunek powietrza do paliwa, a całe paliwo nie będzie mogło się efektywnie spalić.

Umiejscowienie pompy paliwa

W nowszych samochodach pompa paliwa jest prawie zawsze umieszczona na górze i wewnątrz zbiornika paliwa. Niektóre samochody mają pokrywę, którą należy zdjąć pod tylnym siedzeniem lub w bagażniku, aby dostać się do miejsca, w którym znajduje się pompa paliwa.

Niestety, w niektórych samochodach, aby dostać się do pompy, trzeba zdjąć lub opuścić zbiornik paliwa.

Niektóre starsze samochody mają także zewnętrzną pompę paliwową umieszczoną poza zbiornikiem.

Koszt wymiany pompy paliwa

Średni koszt wymiany pompy paliwowej wynosi od 100 do 700 USD, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Pompa paliwowa kosztuje od 50 do 400 USD, a koszt robocizny od 50 do 300 USD.

Jeśli masz silnik benzynowy z elektroniczną pompą paliwową, pompa paliwowa często nie jest bardzo droga. Droższa część to wymiana pompy przez mechanika. Pompa jest często umieszczona wewnątrz zbiornika paliwa, co oznacza, że przy odrobinie szczęścia można do niej sięgnąć spod tylnego siedzenia. Jednak w niektórych modelach samochodów, aby się do niej dostać, trzeba wyjąć cały zbiornik paliwa. Można sobie wyobrazić, ile czasu to zajmuje.

W niektórych przypadkach można to zrobić samemu, jeśli ma się pewne doświadczenie, ale należy pamiętać, że jest to naprawdę nieprzyjemna praca i nie jest dobra dla zdrowia.

Jeśli masz silnik Diesla i chcesz wymienić mechaniczną pompę paliwową, możesz liczyć się z dużo wyższymi kosztami wymiany. Jeśli masz pecha, koszt takiej pompy może wynieść nawet 1500 USD, a koszt wymiany jest często również bardzo wysoki. Po wymianie często konieczna jest także regulacja tych pomp.

Udostępnij