4L60E vs 4L80E Różnice między skrzynią biegów (i jak ją zamienić)
Karol Kruszyński
Być może jesteś zainteresowany modernizacją skrzyni biegów w swojej ciężarówce lub SUV-ie GM. Wiele osób zastanawia się, jakie są różnice między przekładnią 4L60E a 4L80E i czy można je stosować zamiennie. Choć istnieje kilka podobieństw, różnic jest znacznie więcej.
Wśród różnic należy zwrócić uwagę na pochodzenie obu przekładni, a także ich wygląd, wagę i rozmiar. Ponadto, specyfikacje mocy i momentu obrotowego są różne, podobnie jak cena, przełożenia i konfiguracja elektroniczna.
W tym poradniku ocenimy obie przekładnie i pokażemy różnice. Omówimy też możliwości ich zamiany.
Spis treści pokaż Specyfikacje przekładni 4L60E i 4L80E Co to jest przekładnia 4L60E? Co to jest skrzynia biegów 4L80E? Różnice między skrzynią biegów 4L60E a 4L80E 1. Pochodzenie 2. Wygląd 3. Waga/rozmiar 4. Moc/moment obrotowy 5. Cena 6. Przełożenia 7. Elektronika Podobieństwa skrzyni biegów 4L60E i 4L80E 1. Funkcja 2. Sterowanie elektroniczne 3. Rodzaj płynu Czy można zamienić skrzynie biegów 4L60E i 4L80E? 1. Tunel skrzyni biegów 2. Wiązka przewodów 3. Wał napędowy/wał napędowy 4. Miarka poziomu paliwa 5. Przetwornik momentu obrotowego/płytka tylna 6. Belka poprzecznaSpecyfikacje 4L60E i 4L80E
Nazwa | 4l60E | 4l80E |
Typ | 4-biegowa automatyczna Overdrive | Automatyczna skrzynia biegów o 4 prędkościach Overdrive |
Zastosowania | Samochody GMC - GMC, Chevy/Chevrolet, Buick | Samochody GMC - GMC, Chevy/Chevrolet, Buick |
Przekładnie | 3 + 1 Overdrive 30% | 3 + 1 napęd nadbiegowy 30% |
Waga | 150 funtów na sucho~ | 236 funtów na sucho~ |
Długość | 23.5" | 26.4" |
Przełożenia | 1: 3 .0592: 1 . 6253: 1 . 004: 0 . 696R : 2 . 294 | 1: 2 .4822 : 1.4823 : 1.004: 0 . 750R : 2. 077 |
Materiał obudowy | Aluminium | Aluminium |
Pojemność płynu | 11 kwartałów | 13,5 kw. |
Typ płynu | DEXRON VI | DEXRON VI |
Maksymalny moment obrotowy | 350nm +/- | 450nm +/- |
Obraz | ||
Wzór uszczelki panewki/śruby | 16 śrub | 17 śruba |
Nazwa Przed | TH350 700R4 | TH400 |
Co to jest przekładnia 4L60E?
Automatyczna skrzynia biegów 4L60E charakteryzuje się wysokim przełożeniem. Zapewnia również duży moment obrotowy na pierwszym biegu. Wszystko wewnątrz skrzyni biegów jest wykonane ze stopu aluminium, co zapewnia jej trwałą konstrukcję.
Zawiera ona również wytrzymałą panewkę przekładni, niezawodne gniazdo przekładni, EPC, zespół pompy 13-łopatkowej, wysokowydajną chłodnicę, hartowany wałek stojana z pierścieniami oraz specjalistyczne cewki sterujące. Przeznaczona jest do stosowania z napędem na tylne koła i wymaga 8,4 kwarty płynu.
Ta czterobiegowa automatyczna skrzynia biegów wykorzystuje dwa czujniki, jeden określający wejście, a drugi wyjście. Ze względu na lekką konstrukcję idealnie nadaje się do samochodów typu SUV.
Co to jest przekładnia 4L80E?
Skrzynia 4L80E potrafi o wiele więcej niż poprzednia skrzynia biegów. Dzięki obudowie z odlewanego ciśnieniowo aluminium została zaprojektowana z myślą o samochodach typu pickup. Wśród konfiguracji 4WD ma jeden z największych wałków 32-liniowych.
Skrzynia mieści 13,5 kwarty płynu. Jest to przekładnia TH400, ale posiada 25-procentowy nadbieg. Była ona stosowana głównie w SUV-ach i ciężarówkach o masie ¾ i 1 tony, począwszy od roku modelowego 1991. Zawiera elektroniczną jednostkę sterującą ECU i na przestrzeni lat przeszedł kilka modernizacji.
Różnice między skrzynią biegów 4L60E a 4L80E
1. Pochodzenie
Ponieważ nazwy modeli są tak podobne, można by pomyśleć, że te dwie automatyczne skrzynie biegów są do siebie podobne, ale są one zupełnie różne. 4L60E to elektroniczna skrzynia biegów, która pochodzi z modelu 700R4. Była ona stosowana w wielu pojazdach GMC i Chevy, począwszy od roku modelowego 1982.
ZWIĄZANE: Specyfikacje i identyfikacja skrzyni biegów 700r4 (Pełny przewodnik)
4L80E to elektroniczna skrzynia biegów z nadbiegiem, która pochodzi z serii TH400. Jest to model, który został zaprojektowany z myślą o wysokich osiągach, zarówno w przypadku holowania i przewożenia, jak i hot roddingu.
2. Wygląd
Na pierwszy rzut oka te dwie przekładnie mogą wyglądać podobnie, ale bliższe przyjrzenie się ujawnia różnice. W przekładni 4L80E panewka jest owalna, natomiast w przekładni 4L60E ma kształt prostokąta.
Różni się także liczba śrub, które zawierają obie panewki. W modelach 4L80E jest jedna uszczelka z 17 śrubami, natomiast w panewkach 4L60E jest ich 16.
3. Waga/rozmiary
Ze względu na zastosowanie, panewki 4L80E są znacznie cięższe i większe od pozostałych przekładni. Ma długość 26,4 cala i waży 236 funtów.
Z drugiej strony, przekładnia 4L60E waży zaledwie 150 funtów bez płynu. Ma też tylko około 23,5 cala długości.
4. Moc/moment obrotowy
Skrzynia 4L80E oferuje większą moc niż 4L60E. Z tego powodu jest ona łączona z konfiguracjami wyposażonymi w silniki o większej mocy.
Maksymalny moment obrotowy obsługiwany przez 4L80E wynosi 440 funtów na stopę. Dla porównania, skrzynia 4L60E może pracować z momentem obrotowym wynoszącym maksymalnie 360 stóp.
5. Cena
Można się spodziewać, że silnik 4L80E będzie droższy ze względu na swoją konstrukcję i moc. Jest to świetna opcja, jeśli masz ciężką ciężarówkę lub musisz rozwijać maksymalne prędkości.
Jeśli jednak szukasz czegoś bardziej przyjaznego dla budżetu, powinieneś rozważyć przekładnię 4L60E. Będzie ona miała niższą cenę ogólną.
Średnio można oczekiwać, że za przekładnię 4L80E wyda się nieco ponad 2000 USD. Z drugiej strony, przekładnia 4L60E może kosztować tylko 1 500 USD. Oprócz kosztów wstępnych, należy również uwzględnić wszystkie wydatki związane z dostosowaniem nowej skrzyni biegów do posiadanego pojazdu. Omówimy te modernizacje bardziej szczegółowo w dalszej części artykułu.
6. Przełożenia
Jeśli planujesz wymianę skrzyni biegów, musisz znać różne przełożenia. Oto, co można znaleźć w przekładni 4L60E:
- 1: 3.059
- 2: 1.625
- 3: 1.00
- 4: 0.696
- R: 2.294
Z drugiej strony, przełożenia przekładni 4L80E wynoszą:
- 1: 2.482
- 2: 1.482
- 3: 1.00
- 4: 0.750
- R: 2.077
7. Elektronika
Nie można połączyć ze sobą obu transmisji, głównie z powodu różnych układów elektronicznych. Są one niekompatybilne ze sobą w taki sposób, w jaki są.
Na przykład skrzynia 4L80E ma dwa czujniki prędkości, a 4L60E jeden. Inne mogą być także inne czujniki, wiązki przewodów i układy elektroniczne.
Podobieństwa skrzyni biegów 4L60E i 4L80E
1. Funkcja
Nie ma wątpliwości, że obie skrzynie biegów pełnią taką samą funkcję. Obie służą do sterowania biegami i są stosowane w pojazdach GM.
Choć istnieje wiele różnic, ich funkcja pozostaje taka sama. Podobnie jak w przypadku wszystkich skrzyń biegów, silnik jest połączony z kołami w celu zapewnienia kontrolowanego ruchu.
2. Sterowanie elektroniczne
Sposób działania obu skrzyń biegów jest taki sam. W każdym modelu otrzymujesz elektronicznie sterowaną skrzynię biegów GM.
Elektronicznie sterowane skrzynie biegów różnią się od skrzyń manualnych. Do ich prawidłowego działania niezbędna jest energia elektryczna.
3. Rodzaj płynu
W przypadku przekładni 4L60E lub 4L80E wymagany jest ten sam typ płynu przekładniowego. Obie skrzynie biegów wymagają płynu Dexron IV do prawidłowego działania.
Jednak ilość potrzebnego płynu jest inna w obu przypadkach. Ponadto, jak już wcześniej wspomniano, inny jest kształt miski na płyn.
Czy można zamienić przekładnię 4L60E i 4L80E?
Można zamienić te dwie skrzynie biegów, ale nie jest to łatwa zamiana. W rzeczywistości może być potrzebna pomoc profesjonalnego mechanika, aby wykonać tę pracę. Wśród wielu rzeczy, na które należy zwrócić uwagę, należy wymienić następujące istotne elementy.
1. Tunel skrzyni biegów
Większej skrzyni biegów nie da się umieścić w miejscu mniejszej. Jeśli wyjmiesz skrzynię 4L60E i spróbujesz włożyć 4L80E, musisz zrobić dla niej miejsce.
Aby zmienić tunel przekładni, będziesz potrzebował czegoś więcej niż tylko młotka. Niezbędna będzie także spawarka.
2. Wiązka przewodów
Omówiliśmy już, że elektronika i czujniki w obu skrzyniach biegów różnią się od siebie. Z tego powodu nie można podłączyć drugiej w miejsce pierwszej. Okablowania nie da się po prostu podłączyć i działa.
Zamiast tego potrzebna jest kompatybilna wiązka przewodów, która przekształci wszystkie elementy. Będzie to kosztowało dodatkowe pieniądze, niezależnie od tego, w jaki sposób będziesz wymieniał skrzynie biegów. Ponadto, jeśli nie znasz się na elektronice i czujnikach, zleć to zadanie profesjonaliście, aby nic nie zostało przypadkowo usmażone.
Na rynku można jednak znaleźć kilka zestawów do wymiany.
3. Wał napędowy/wał napędowy
Wał napędowy 4L80E nie jest tej samej długości co wał 4L60E. Należy o tym pamiętać przed ich zamianą. Najprostszym rozwiązaniem jest zakup wału napędowego o odpowiedniej długości.
Jeśli nie możesz dostać tego, czego potrzebujesz, być może będziesz musiał udać się do specjalistycznego warsztatu. Wykwalifikowany mechanik będzie w stanie wykonać dłuższy wał napędowy lub skrócić istniejący.
4. Bagnet miarki
Nie ma możliwości wymiany bagnetów w obu skrzyniach biegów. Obie skrzynie biegów mają różną ilość płynu i wymagają własnego bagnetu do prawidłowego działania.
Jeśli zamierzasz wymienić skrzynię biegów, musisz również zakupić odpowiedni bagnet. Jeśli skrzynia biegów nie jest dostarczana z bagnetem, można go kupić w serwisie Amazon.
5. Konwerter momentu obrotowego/płyta montażowa
Jeśli chcesz zamienić skrzynie biegów, będziesz potrzebował nowego konwertera momentu obrotowego lub flexplate. Możesz poszukać specjalnego zestawu adaptacyjnego. Zawierają one podkładkę dystansową i wałek wejściowy potrzebne do pracy z określonym konwerterem.
Jeśli kupujesz skrzynię biegów na złomowisku lub po przebudowie, łatwiej jest dostać części razem z nią. Upewnij się, że zawiera wszystko, co jest potrzebne do dokonania zamiany.
6. Belka poprzeczna
Wiadomo, że przekładnia 4L60E jest krótsza niż 4L80E. Z tego powodu musisz również przyjrzeć się belce poprzecznej w swoim pojeździe GM, ponieważ nie będą one kompatybilne.
Należy zmodyfikować belkę poprzeczną, aby dopasować ją do nowej skrzyni biegów. Jeśli chcesz, możesz kupić belkę poprzeczną współpracującą z przekładnią, aby ułatwić sobie pracę. Można jednak również zlecić komuś zespawanie nowej belki poprzecznej.
Nie chcesz wymieniać żadnej skrzyni biegów, jeśli nowa nie będzie idealnie dopasowana. Musi być prosta, aby zapewnić optymalne osiągi.