Pielęgnacja samochodu

6 przyczyn stuków w silniku (i jak je usunąć)

Karol Kruszyński
kwi 11 2022

Silniki samochodowe mogą wydawać wiele różnych dźwięków, a niektóre z nich są poważniejsze od innych.

Stukot silnika jest jednym z tych dźwięków, których nie chcemy słyszeć, ponieważ może on spowodować uszkodzenie wielu części w silniku.

Na szczęście, stukot silnika jest często dość łatwy do usunięcia. W tym artykule omówimy najczęstsze przyczyny stuków w silniku i sposoby ich usuwania. Zacznijmy od krótkiego przeglądu najczęstszych przyczyn:

Najczęstszą przyczyną stuków w silniku jest niewłaściwy rodzaj paliwa w samochodzie lub uszkodzony czujnik spalania stukowego. Nieprawidłowy moment zapłonu, uboga mieszanka paliwowa lub nieprawidłowy typ świec zapłonowych mogą również powodować detonację silnika.

Są to najczęstsze przyczyny stuków w silniku. Poniżej znajduje się nieco bardziej szczegółowa lista najczęstszych przyczyn stuków w silniku samochodowym:

Spis treści pokaż Przyczyny stukania w silniku samochodowym 1. Niska liczba oktanów 2. Zły czujnik spalania stukowego 3. Nieprawidłowy rozrząd zapłonu 4. Zubożona mieszanka paliwowo-powietrzna 5. Niewłaściwe świece zapłonowe 6. Inne odgłosy stukania silnika Co to jest stukanie silnika? Jak naprawić stukanie silnika Pukanie silnika - najczęściej zadawane pytania Jak brzmi stukanie silnika? Jak powstrzymać stukanie silnika? Czy można jeździć samochodem ze stukającym silnikiem? Ile kosztuje naprawa stuków w silniku? Czy niski poziom oleju może powodować stukanie silnika?

Przyczyny stukania w silniku samochodowym

1. Niska liczba oktanów

Najczęstszym powodem stuków w silniku podczas przyspieszania jest stosowanie niewłaściwego paliwa lub paliwa o niskiej liczbie oktanowej.

Albo ostatnio na stacji benzynowej zatankowałeś niewłaściwy rodzaj paliwa, albo po prostu na stacji benzynowej w zbiorniku było złe paliwo.

Jeśli w zbiorniku znajduje się paliwo o niskiej liczbie oktanowej, może dojść do przedwczesnego spalania. Powoduje to stukanie w silniku.

Jeśli problem wystąpił po uzupełnieniu paliwa i napełnieniu zbiornika do pełna, można spróbować użyć preparatu zwiększającego liczbę oktanową, aby nieco podnieść liczbę oktanową, zamiast wymieniać całe paliwo w zbiorniku.

2. Zły czujnik spalania stukowego

Kolejną częstą przyczyną stuków w silniku jest uszkodzony czujnik stuków. Czujnik spalania stukowego został stworzony właśnie w tym celu - aby zapobiegać spalaniu stukowemu silnika.

Układ sterowania silnikiem zawsze dąży do uzyskania jak najbardziej zaawansowanego zapłonu w celu uzyskania wyższych osiągów. Jeśli do baku wleje się paliwo o niskiej liczbie oktanowej, silnik będzie wymagał bardziej opóźnionego zapłonu, aby pracować bez stuków.

Dlatego zadaniem czujników stuków jest monitorowanie stuków i w razie ich wystąpienia informowanie silnika o konieczności dalszego opóźnienia zapłonu, aby zapobiec uszkodzeniu silnika. Jeśli czujnik spalania stukowego silnika ulegnie uszkodzeniu, może wysyłać fałszywe sygnały do jednostki sterującej silnika, co spowoduje spalanie stukowe.

3. Nieprawidłowy rozrząd zapłonu

Zbyt wczesny zapłon powoduje, że w silniku zaczynają występować stuki lub pingi. Z tego powodu wadliwy rozrząd może oczywiście powodować stukanie silnika.

Niestety, dotyczy to tylko starszych samochodów z regulowanym czasem zapłonu za pomocą rozdzielacza lub regulowanego czujnika położenia krzywki lub wału korbowego.

Nowsze samochody sterują zapłonem całkowicie elektronicznie, więc regulacja rozrządu nie jest możliwa.

Jeśli jednak masz starszy samochód z regulowanym rozrządem, do sprawdzenia rozrządu potrzebna jest lampka kontrolna zapłonu. Spróbuj nieco opóźnić rozrząd, aby sprawdzić, czy pomoże to w walce z detonacją silnika. Zaleca się jednak przestrzeganie instrukcji naprawy w celu uzyskania informacji o prawidłowym ustawieniu rozrządu.

4. Zubożona mieszanka paliwowo-powietrzna

Być może o tym nie wiesz, ale paliwo dostające się do silnika chłodzi również komorę spalania. Jeśli mieszanka paliwowo-powietrzna jest zbyt uboga, nie będzie ona chłodzona tak skutecznie, a w komorze spalania będzie się wytwarzać dużo niepotrzebnego ciepła.

To ciepło może spowodować samozapłon mieszanki paliwowo-powietrznej, zanim świeca zapłonowa wyśle iskrę, co spowoduje stukanie w silniku. Tego typu miejsca są niebezpieczne dla wewnętrznych części silnika i mogą spowodować szybkie stopienie się tłoków.

5. Niewłaściwe świece zapłonowe

Nieczęsto zdarza się, aby niewłaściwe świece zapłonowe powodowały stukanie lub detonację silnika, ale może się to zdarzyć.

Świece zapłonowe dostarczają iskry zapłonowej do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Istnieje jednak wiele różnych typów świec zapłonowych i jeśli kupisz niewłaściwy typ świecy zapłonowej, Twój silnik może zacząć cierpieć z powodu stuków w silniku.

W pierwszym przypadku iskra jest zbyt słaba, a w drugim świeca zapłonowa może w ogóle nie wytwarzać iskry. Sprawdź instrukcję naprawy, aby znaleźć świece zapłonowe odpowiednie dla danego modelu samochodu i upewnij się, że zainstalowano właściwy model.

6. Inne odgłosy stukania silnika

Istnieje również możliwość, że to nie jest stukanie silnika ani pingowanie, które słychać w silniku; może to być inny rodzaj hałasu silnika.

Jeśli stukanie słychać tylko podczas przyspieszania, najprawdopodobniej jest to stukanie silnika lub ping, ale jeśli hałas jest słyszalny stale, może być spowodowany czymś innym.

Inne rzeczy, które mogą powodować odgłosy stukania, to napinacze i rolki paska zębatego, uszkodzone łożyska prętów, wadliwe hydrauliczne mechanizmy podnoszenia lub głośno pracujące wtryskiwacze paliwa.

Dowiedz się więcej tutaj: 5 typowych odgłosów pracy silnika samochodowego

Co to jest stukanie silnika?

Stukanie silnika lub pingowanie występuje, gdy mieszanka paliwowo-powietrzna ulega samozapłonowi, zanim zapali się świeca zapłonowa, z powodu wysokiej temperatury. Przyczyną może być niewłaściwy moment zapłonu, zbyt niska zawartość oktanów w paliwie lub uboga mieszanka paliwowo-powietrzna.

Gdy silnik jest w drodze do góry, mieszanka paliwowo-powietrzna ulegnie samozapłonowi w połowie drogi do góry, i jak można sobie wyobrazić, spowoduje to niesamowite ciśnienie, ponieważ tłok ma połowę drogi do osiągnięcia szczytu. Może to również powodować powstawanie niewiarygodnego ciepła, które może wytopić dziury w tłokach lub głowicy cylindra.

Dlatego warto w porę naprawić stuki w silniku i lepiej z nimi nie jeździć.

Jak naprawić stukanie w silniku

Teraz, gdy już znasz różne przyczyny stuków w silniku, zapewne chcesz wiedzieć, jak je usunąć.

Pierwszą rzeczą, o której należy pomyśleć, jest moment pojawienia się stukania. Jeśli nastąpiło to po zatankowaniu samochodu, prawdopodobnie w zbiorniku znajduje się nieświeże paliwo. Aby to naprawić, należy wymienić paliwo lub zastosować preparat zwiększający liczbę oktanów.

Można także sprawdzić kody usterek związanych z czujnikiem/czujnikami spalania stukowego za pomocą skanera diagnostycznego. Jeśli pojawią się kody usterek, zdecydowanie należy naprawić okablowanie lub wymienić czujnik spalania stukowego.

Należy również sprawdzić świece zapłonowe, aby upewnić się, że używasz właściwego typu świecy dla danego silnika samochodu. Aby znaleźć właściwe świece zapłonowe, skorzystaj z podręcznika naprawy.

Jeśli masz starszy samochód lub jeśli silnik samochodu ma regulowany zapłon, koniecznie sprawdź i wyreguluj go. Sprawdź w instrukcji naprawy, czy masz regulowany rozrząd, czy nie.

Jeśli nie jesteś zaznajomiony z regulacją rozrządu, zleć to warsztatowi, ponieważ do tej procedury potrzebne są specjalne narzędzia.

Stukanie silnika - najczęściej zadawane pytania

Jak brzmi stukanie silnika?

Stukanie silnika brzmi tak, jakby ktoś siedział i uderzał metalowym młotkiem w blok silnika podczas przyspieszania. Jeśli odgłos stukania słychać tylko podczas przyspieszania, najprawdopodobniej jest to stukanie silnika lub ping.

Jak wyeliminować stukanie w silniku?

Pierwszym krokiem do wyeliminowania stukania w silniku jest upewnienie się, że paliwo ma odpowiednią liczbę oktanową dla danego modelu samochodu. Można spróbować zastosować środek podwyższający liczbę oktanową, aby zmniejszyć wrażliwość na detonacje.

Czy można jeździć samochodem ze stukającym silnikiem?

Nie zaleca się jazdy samochodem ze stukającym silnikiem. Stukanie silnika lub tak zwana detonacja jest bardzo niebezpieczna dla wewnętrznych części silnika, co może spowodować koszty naprawy przekraczające 3000 USD, jeśli nie zachowasz ostrożności.

Ile kosztuje naprawa stuków w silniku?

Nie ma ustalonej ceny za naprawę spalania stukowego w silniku. Często wystarczy zastosować środek zwiększający liczbę oktanów lub napełnić zbiornik paliwa nowym paliwem. W najgorszym przypadku trzeba wyregulować fazę zapłonu lub wymienić czujnik spalania stukowego. Należy się jednak liczyć z kosztem od 100 do 200 USD.

Czy niski poziom oleju może powodować spalanie stukowe silnika?

Olej silnikowy nie ma związku z czasem zapłonu ani stukaniem w silniku samochodu. Może mieć na to wpływ pośredni, ale jeśli poziom oleju jest tak niski, powoduje to niskie ciśnienie oleju w silniku.

Udostępnij