Polerowanie i korekta lakieru

Kiedy warto wypolerować lakier?

Karol Kruszyński
Styczeń 26 2017

Uszkodzony lakier auta

Lakier to element samochodu, który jest bezpośrednio wystawiony na działanie czynników atmosferycznych i wielu elementów mechanicznych. Z tego powodu może szybko stracić swój blask. Konieczne, a przynajmniej bardzo przydatne jest wtedy wykonanie jego polerowania.

Lakier jest delikatny

Lakier samochodu jest bardzo delikatny, o czym przekonał się na pewno każdy kierowca. Wystarczy niewielki kontakt jednego samochodu z drugim, a nawet kamyk wystrzeliwujący spod kół innego pojazdu, by doszło do małej katastrofy. W rzeczywistości jest jeszcze gorzej, ponieważ lakier cierpi zazwyczaj najbardziej w związku z niewłaściwa konserwacją. Jeśli zacznie się myć samochód gąbką bez jego dokładnego spłukania (najlepiej użyć aktywnej piany), można mieć pewność, że drobinki różnych zanieczyszczeń porysują nam pojazd w czasie mycia.

Alternatywą dla gąbki jest mikrofibra, która nie łapie tak łatwo zabrudzeń, dzięki czemu jest bezpieczniejsza. Jeśli jednak zdecydujemy się na szorowanie lakieru w celu usuwania uciążliwych zabrudzeń, będziemy mieli praktycznie pewność, że doprowadzi to do jego uszkodzenia ze względu na powiększone tarcie. Problem jest też murowany w myjniach automatycznych, gdzie szczotki pozostawiają koliste ślady.

Kiedy warto polerować?

Lakier składa się z trzech typów powłok. Pierwsza z nich to podkład, który chroni przed korozją i umożliwia przyczepność kolejnych warstw. Druga warstwa jest właściwą warstwą koloryzującą odpowiedzialna za barwę naszego lakieru. Trzecia warstwa składa się z przezroczystych lakierów zapewniających całości odpowiednią odporność na czynniki mechaniczne i chemiczne. To w wyniku jakości tej warstwy nasz samochód się ładnie świeci.

Blask samochodu

Uszkodzenie lakieru może mieć różną głębokość. Czasem jest ono w stanie sięgnąć aż do podkładu i wtedy żadne polerowanie nie ma sensu, ponieważ w danym miejscu lakieru nie ma. Trzeba nałożyć specjalny lakier zaprawowy, który będzie chronił stal pod rysą przed rdzewieniem. Jeśli uszkodzenie nie jest takie Grębkowie, wystarczy wyrównanie powierzchni lakieru bezbarwnego poprzez polerowanie właśnie, co zdejmie jego część, ale sprawie, że lakier znowu będzie równy.

Lakiery bezbarwne z czasem matowieją z powodu oksydacji. W takim przypadku polerowanie zawsze jest wskazane, jeśli nie ma osobnych przeciwwskazań.

Ręcznie czy maszynowo?

Polerowanie ręczne to procedura delikatna, przy której można wykorzystać pasty o dużej mocy ścierania, ponieważ i tak nie uszkodzimy samochodu. Polerowanie mechaniczne z wykorzystaniem specjalnej polerki trzeba prowadzić ostrożnie i powoli.

Udostępnij