Pielęgnacja samochodu

Woda w zbiorniku gazu? (Najczęstsze objawy i jak je usunąć)

Karol Kruszyński
maj 10 2022

Czy podejrzewasz, że masz wodę w zbiorniku paliwa i chcesz ją stamtąd usunąć? Woda w zbiorniku gazu jest bardzo powszechna w starszych samochodach, w których zbiorniki są zardzewiałe i źle oddychają. Jednak problemy te występują również w nowszych pojazdach.

Jak zapewne już wiesz, samochody niestety nie będą jeździć na wodzie, a jeśli w zbiorniku gazu znajduje się woda, Twojemu samochodowi na pewno się to nie spodoba.

Ale skąd wiadomo, że w zbiorniku gazu znajduje się tylko niewielka ilość wody i jak ją stamtąd usunąć? W tym artykule odpowiemy na te pytania. Zaczynamy!

Najczęstszym objawem obecności wody w zbiorniku gazu jest nierównomierne przyspieszanie lub przerywanie zapłonu. Można również zauważyć takie objawy, jak kontrolka "check engine" na desce rozdzielczej lub biała para wydobywająca się z rury wydechowej.

Choć te objawy prawdopodobnie nie pomogą Ci zbytnio, to jednak pozwolą Ci szybko zorientować się w sytuacji. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów obecności wody w zbiornikach gazu.

Zawartość show Woda w zbiorniku gazu Objawy 1. Nierównomierne przyspieszanie 2. Mylne zapłony 3. Nierówna praca na biegu jałowym 4. Lampka kontrolna silnika 5. Para z wydechu 6. Powolne przyspieszanie 7. Trudny rozruch 8. Silnik w ogóle się nie uruchamia 9. Problemy pojawiają się po dłuższym postoju samochodu. Jak usunąć wodę ze zbiornika paliwa? 1. Opróżnij zbiornik, wymień filtr paliwa i napełnij go ponownie. 2. Napełnij zbiornik niewielką ilością metanolu lub specjalnych dodatków do paliwa

Woda w zbiorniku gazu Objawy

1. Nierównomierne przyspieszanie

Najczęstszym objawem wszystkich objawów związanych z wodą w zbiorniku gazu jest prawdopodobnie nierównomierne przyspieszanie. Ponieważ silnik myśli, że woda jest paliwem, mieszanka paliwowo-powietrzna w komorze spalania będzie bardzo dziwna.

Często można to odczuć przez bardzo nierówne przyspieszanie.

2. Nieprawidłowy zapłon

Ze względu na problemy, o których mówiliśmy wcześniej, dotyczące tego, co się stanie, gdy woda dostanie się do komory spalania, prawdopodobnie pojawią się również przerwane zapłony, gdy woda dostanie się do komory spalania cylindra.

Niewypały i nierównomierne przyspieszanie mogą być dwoma dość podobnymi objawami, ponieważ niewypały mogą powodować nierównomierne przyspieszanie, ale można je również zauważyć na biegu jałowym.

3. Nierówna praca na biegu jałowym

Nierówna praca na biegu jałowym jest również częstym objawem wynikającym z wadliwej mieszanki paliwowo-powietrznej i przerw w zapłonie. Silnik samochodu jest podatny na drobne błędy na biegu jałowym i to właśnie na biegu jałowym można zaobserwować najwięcej objawów obecności wody w zbiorniku gazu.

4. Lampka kontrolna silnika

Nowoczesne samochody mają w pełni monitorowane wszystkie czujniki silnika. Jeśli jeden z czujników uzyskuje nieprawidłowe wartości, wysyła informację do jednostki sterującej silnika, która zapisuje w pamięci kod usterki, a czasami, jeśli problem jest poważny, zapala się kontrolka silnika

.

Jeśli na desce rozdzielczej świeci się kontrolka check engine, zdecydowanie nadszedł czas, aby sprawdzić kody usterek za pomocą skanera OBD2

.

5. Para z wydechu

Woda znajdująca się w komorze spalania lub w rurze wydechowej odparowuje, tworząc parę wodną. Wszyscy zapewne wiemy, co się dzieje, gdy gotujemy wodę w temperaturze powyżej 100°C - odparowuje, zamieniając się w parę.

Jeśli więc zauważysz, że z rury wydechowej wydobywa się o wiele więcej pary niż zwykle, może to być spowodowane obecnością wody w zbiorniku gazu.

6. Powolne przyspieszanie

Wszystkie czujniki w samochodzie dbają o to, aby mieszanka paliwowo-powietrzna była cały czas idealnie wymieszana.

Jeśli przez silnik przepływa woda, czujniki będą miały błędne odczyty i spowodują, że silnik będzie pracował na zbyt bogatej lub zbyt ubogiej mieszance. Może to powodować zmniejszenie mocy silnika, a także objawy takie jak powolne przyspieszanie.

7. Trudny rozruch

Moment rozruchu każdego silnika samochodowego jest bardzo ważny. Mieszanka paliwowa musi być bliska ideału, w przeciwnym razie świece zapłonowe nie będą miały wystarczającej ilości paliwa do zapłonu, albo zostaną zagłuszone i nie będą w stanie w ogóle wytworzyć zapłonu.

Jeśli w zbiorniku paliwa znajduje się woda, ma to fatalne skutki dla rozruchu i możesz mieć trudności z uruchomieniem silnika. Jeśli zauważysz długie czasy rozruchu, sprawdź to.

8. Silnik w ogóle nie uruchamia się

W paliwie może znajdować się tak dużo wody, że silnik w ogóle nie zapali. Istnieje również możliwość, że silnik jest zablokowany przez wodę, jeżeli nie chce nawet uruchomić korby. Woda nie daje się sprężać tak jak powietrze i kiedy tłoki próbują sprężać powietrze w cylindrze, próbują też sprężać wodę, co jest niemożliwe.

Spowoduje to całkowite zablokowanie silnika, a nawet może doprowadzić do uszkodzenia jego elementów wewnętrznych, takich jak korbowody. Nie jest to częste zjawisko i aby do niego doszło, w komorze musi być dużo wody.

Jeśli uważasz, że tak jest, wykręć jedną świecę zapłonową, aby upewnić się, że po tym można obracać wałem korbowym.

9. Problemy pojawiają się po dłuższym postoju samochodu

Paliwo unosi się na powierzchni wody, a woda pozostaje na dnie zbiornika paliwa, gdy pojazd stoi przez jakiś czas. Gdy pompa paliwowa pompuje

paliwo, następuje mieszanie paliwa z wodą. Jeżeli pojazd stał przez jakiś czas, woda będzie znajdować się na dnie zbiornika.

Większość pomp paliwowych zasysa paliwo z dolnej części zbiornika. Co się stanie, jeśli samochód będzie stał przez jakiś czas? - Tak, pompa paliwowa będzie pompować wodę do silnika.

Jak usunąć wodę ze zbiornika paliwa

Tak więc teraz znasz już objawy i przyczyny i jesteś pewien, że w zbiorniku paliwa znajduje się woda. Teraz nadszedł czas, aby dowiedzieć się, jak można się jej pozbyć.

Istnieją różne rozwiązania tego problemu, a oto kilka wskazówek, w zależności od ilości wody w zbiorniku paliwa.

1. Opróżnij zbiornik, wymień filtr paliwa i napełnij go ponownie.

Najlepszym sposobem na usunięcie wody ze zbiornika paliwa jest opróżnienie go za pomocą urządzenia podciśnieniowego, wymiana filtra paliwa i ponowne napełnienie.

Do odessania wody ze zbiornika potrzebna jest maszyna próżniowa, więc tę czynność lepiej powierzyć warsztatowi mechanicznemu, który dysponuje takimi maszynami i wykona ją za Ciebie.

Można też wypompować wodę za pomocą wbudowanej pompy paliwowej, ale należy pamiętać, że pompa paliwowa jest często zamontowana kilka milimetrów od dna zbiornika i może się zdarzyć, że na dnie pozostanie woda.

Jeśli rozważasz zakup jednego z tych urządzeń do swojego warsztatu, mogę polecić tę ręczną maszynę do przechowywania z Amazon:

556 Recenzje ARKSEN Przenośny zbiornik na gaz o pojemności 30 galonów...
  • [WIELOFUNKCYJNY KADET GAZOWY] Ten przenośny...
  • [Dwukierunkowa pompa rotacyjna] Dwukierunkowa pompa rotacyjna...
  • [Łatwe przenoszenie] Wytrzymała, płaska...
  • [ZBIORNIK O DUŻEJ POJEMNOŚCI] Ten 30 galonowy...
Zobacz ostatnią cenę

Pamiętaj, aby po wykonaniu tych czynności wymienić filtr paliwa.

2. Napełnij odrobiną metanolu lub specjalnymi dodatkami do paliwa.

Jeśli uważasz, że w zbiorniku paliwa jest trochę wody, możesz spróbować usunąć ją za pomocą metanolu lub specjalnego dodatku do paliwa przeznaczonego do tego celu.

Pamiętaj, że nie usunie to dużej ilości wody ze zbiornika paliwa i zadziała tylko w przypadku niewielkiej jej ilości.

Aby zdobyć jeden z takich dodatków do paliwa, mogę polecić ten z serwisu Amazon:

427 Recenzje STP Środek do usuwania wody, środek czyszczący do...
  • Zwalcza zamarzanie i korozję przewodów paliwowych bez...
  • Pomaga usuwać wodę bez alkoholu
  • Utrzymuje wtryskiwacze paliwa w czystości
  • Pomaga utrzymać optymalne osiągi przez cały...
$37.99 Zobacz ostatnią cenę

Przeczytaj uważnie instrukcje, aby upewnić się, że nie uszkodzisz silnika ani innych części. Aby wypróbować go z metanolem, należy zachować szczególną ostrożność i używać tylko małych dawek metanolu.

Udostępnij